De nieuwe manier van autorijden

De full hybrid de elektrische auto of de auto op waterstof? Dit zijn op dit moment de auto’s van de toekomst. Tesla loopt voorop in de ontwikkeling van elektrisch rijden, maar veel andere merken zetten nu ook vol in op deze milieuvriendelijke auto’s.

Welke auto moet ik kiezen?

De full hybrid de elektrische auto of de auto op waterstof? Dit zijn op dit moment de auto’s van de toekomst. Tesla loopt voorop in de ontwikkeling van elektrisch rijden, maar veel andere merken zetten nu ook vol in op deze milieuvriendelijke auto’s. Toyota richt zijn aandacht in 2020 vooral op de full hybrid en heeft ook al een auto op waterstof. Volkswagen en Hyundai gaan voor elektrisch rijden. Ook diverse andere merken hebben al een elektrische auto in hun assortiment of zijn volop bezig een elektrische- of waterstof auto te ontwikkelen. Deze auto’s komen vol te zitten met allerlei systemen die het autorijden voor u comfortabeler en veiliger moeten maken. De zogenaamde ADAS-systemen.

Wat zijn ADAS-systemen?

ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) zijn rij-ondersteunende systemen die bijdragen aan de verkeersveiligheid en het comfort van het nieuwe rijden.

Doormiddel van camera’s en sensoren in uw auto wordt de weg om u heen gescand.

De ADAS-systemen registreren de informatie zodat u bepaalde handelingen veilig kan gaan uitvoeren.

Hier vindt u de meeste voorkomende rij-ondersteunende systemen van dit moment.

De ADAS-systemen zijn ontwikkeld voor uw veiligheid maar ook om het rijden zo comfortabel mogelijk te maken.

Welke ADAS-systemen moet ik gebruiken?

Wij adviseren de ADAS-systemen die gericht zijn op veiligheid altijd te gebruiken.
Er zijn ook systemen die meer gericht zijn op comfortabel rijden. Deze kunt naar wens aan of uit zetten. Wij zetten de belangrijkste voor u op een rij.

1 x per 4 jaar

Schade met elektrische auto’s (1 x per 8 jaar voor conventionele brandstofauto’s)*

40%

Hoger schadepercentage in luxesegment elektrische auto’s (1 x per 3 jaar schade)*

Hoge herstelkosten

De schadeherstelkosten aan elektrische auto’s liggen aanzienlijk hoger dan bij conventionele auto’s*

* Onderzoek Panel Inzicht voor verzekeringsvergelijker Pricewise

Veiligheidssytemen

Wij adviseren deze veiligheidssytemen altijd te gebruiken:

ESP (Electronic Stability Program).
Grijpt in op het moment dat u in een slip raakt.

ABS (Anti Blokkeer Systeem).
Zorgt ervoor dat uw remmen niet blokkeren.

FCW (Forward Collision Warning).
Verkleint, door een waarschuwing, het risico op kop-staartaanrijdingen.

AEB (Automatic Emergency Braking).  
zorgt ervoor dat de impact bij een botsing een stuk minder is.

CSW (Curve Speed Warning). Waarschuwt wanneer u te snel een bocht nadert.

Dodehoekdetectie.
Waarschuwt als er een voertuig in de dodehoek zit.

Drowsiness Alert.
Controleert op vermoeids verschijnselen.

Lane Assist.
Houdt uw auto in de rijstrook, werkt vanaf 60 km/uur.

Luxe systemen

Deze luxere systemen zijn naar voorkeur te gebruiken:
ACC (Adaptive Cruise Control).
Regelt de afstand op het voertuig voor u.

Rijstrookwissel-assistent.
Ondersteunt bij het veilig wisselen van rijstrook, werkt vanaf 80 km/uur.

Automatisch inparkeren.
Ondersteunt bij het veilig inparkeren.

Autopilot.
Een combinatie van verschillende ADAS-systemen om autonoom rijden mogelijk te maken.

File assistent.
Maakt het filerijden comfortabel. Werkt tot 60 km/uur.

Verschillende automerken gebruiken een andere naam voor hetzelfde systeem. Dit kan voor verwarring zorgen. Wij van Advanced Driving hebben de meest voorkomende namen gebruikt in het overzicht.

Waarom ADAS en Veiligheid?

Uit een rapport van de “Onderzoeksraad voor Veiligheid” blijkt dat bestuurders die overstappen van een benzine of diesel, naar een Hybride, elektrische of waterstof auto, niet goed weten wat voor systemen er allemaal in de auto zitten. Vaak worden de nieuwe bestuurders niet of onvoldoende geïnformeerd hoe ze deze systemen moeten gebruiken. Er is ook een duidelijk verschil in het bedieningsgemak bij verschillende merken auto’s.

Ook blijkt uit dit onderzoek dat sommige systemen nog niet goed zijn door ontwikkeld door de autofabrikanten. Vooral op het gebied van de autopilot, wat de indruk geeft dat de auto zelfstandig kan rijden, valt nog veel te verbeteren. In Nederland is gebruik wel toegestaan, maar moet je te allen tijde je handen aan het stuur houden.

Wie is verantwoordelijk bij een ongeval?

U als bestuurder blijft altijd verantwoordelijk voor het veilig gebruiken van alle systemen in uw auto. U blijft juridisch bestuurder.

Wij van Advanced driving helpen u graag op weg om de ADAS-systemen veilig en functioneel te gebruiken.

Wat is Adaptive Cruise Control?

Verschillende systemen zoals Adaptive Cruise Control zijn zowel veilig als comfortabel. We kennen allemaal wel de standaard cruise control. U stelt een gewenste snelheid in en de auto rijdt vanzelf door, u hoeft alleen nog maar te sturen. Adaptive betekent aangepast. ACC (Adaptive Cruise Control) regelt zelf de afstand met uw voorganger. Meestal is instelbaar hoeveel seconde u afstand houdt. Doormiddel van een radarsysteem ziet hij de auto voor u en past automatisch uw snelheid aan.

Heel handig met name op autosnelwegen of provinciale wegen. 2 seconde afstand is het advies, bij slecht weer zelfs 3 seconde. Belangrijk daarbij om te weten is dat ACC alleen de auto recht voor u ziet. Verlaat deze de rijstrook dan versneld de ACC automatisch naar de vooraf ingestelde snelheid. Dit kan verkeersgevaarlijke situaties opleveren. Blijf dus altijd alert.

Wat is Rijstrookassistentie?

ACC is goed te gebruiken in combinatie met Lane Assist, Lane Keeping of Lane Departure Warning. Deze systemen noemen we ook wel: Rijstrookassistentie. Het ene systeem geeft een geluidssignaal en het andere corrigeert door een trilling in het stuur. De systemen werken vanaf een snelheid van 60km/uur. Wij van Avanced Driving adviseren u Rijstrookassistentie altijd aan te laten staan. Op het moment dat u de rijstrook wilt verlaten en eerst richting aangeeft dan zal de stuurcorrectie niet werken. Op het moment dat u even bent afgeleid en daardoor niet goed oplet, gaat het systeem u helpen om in uw rijstrook te blijven. Zodat een ongeval voorkomen kan worden.

Wat is Dodehoekdetectie?

Dit systeem geeft een waarschuwing als er een ander voertuig naast u rijdt. Fietsers of motorrijders worden door de Dodehoekdetectie niet altijd opgemerkt. Dus controleren van de dodehoek bij het rijstrook wisselen of afslaan blijft belangrijk. Gebruik Dodehoekdetectie in combinatie met ACC en Rijstrookassistentie. Ook adviseren wij de Dodehoekdetectie altijd aan te laten staan. Dodehoekdetectie kan op verschillende manieren worden aangegeven. Het is meestal een driehoekig lampje in uw buitenspiegel.

Wat is Vermoeidheidsdetector of Drowsiness Alert?

Vermoeidheidsdetector of Drowsiness Alert gebruikt sensoren in de auto om de fitheid en alertheid van de bestuurder te controleren. Het systeem let op de bewegingen van de ogen of het gezicht.

Komt het systeem op basis van een beoordeling van alle sensoren tot de conclusie dat er sprake is van vermoeidheid, dan wordt de bestuurder gewaarschuwd via een geluidssignaal en een melding op het dashboard. Tijd voor een kopje koffie.

Wij adviseren deze systemen, voor uw veiligheid en uw medeweggebruikers, altijd aan te laten staan.

Wat betekent Automatisch inparkeren?

Parkassist of automatisch inparkeren is een systeem dat u helpt om de auto veilig te parkeren. U rijdt langzaam langs een parkeerplek en het systeem ziet of de plek geschikt is om veilig te parkeren. Het verschilt per merk auto of de auto dit geheel zelfstandig kan of dat u moet helpen doormiddel van het gaspedaal en/of rem. Tesla heeft ook een systeem, op de tesla app, waarbij de auto zelfstandig achteruit een parkeervak uit kan rijden. Handig als u net staat ingebouwd tussen twee auto’s zodat u niet kan instappen.

 

Wat doet de Rijstrookwissel assistent?

De rijstrookwissel assistent helpt u bij het inhalen op de autosnelweg. Mercedes E klasse is samen met Tesla een van de weinige auto’s die dit systeem gebruiken. De meeste systemen werken vanaf een snelheid van 80 km/uur.

 

Wat is File assistent?

File assistent komt steeds vaker voor in de nieuwe auto’s. Het combineert Adaptive Cruise Control met Lane Assist en werkt tot een snelheid van 60 km/uur. Heel handig als u in een file terecht komt.

Ook hier blijft het belangrijk dat u altijd uw handen aan het stuur houdt. Maar u kunt verder lekker ontspannen.

Waarom zijn ADAS-systemen belangrijk?

Al deze ADAS-systemen zijn ervoor om u veilig en comfortabel door het drukke verkeer te loodsen.

Door de vele verschillen in benaming en bediening is het belangrijk dat u zich bij aankoop van uw nieuwe Hybride, Elektrische of Waterstof auto goed laat informeren hoe het werkt. Ook wat de voordelen zijn maar nog belangrijker wat de nadelen zijn.

 

Wat doet Advanced Driving voor u?

Advanced Driving is gespecialiseerd in trainingen die ervoor zorgen dat de ADAS-systemen voor u inzichtelijk worden en hoe u deze veilig en functioneel moet gebruiken.

Is ADAS ook Comfortabel?

ADAS-systemen zijn er voor uw veiligheid maar zorgen ook voor een stukje comfortabel rijden. Belangrijk blijft dat u als bestuurder te allen tijde verantwoordelijk blijft voor de juiste bediening.

 

Wat is Autopilot?

Is een combinatie van Adaptive Cruise Control, Rijstrookassistentie, rijstrookwissel assistent en dodehoekdetectie.

De naam Autopilot doet vermoeden dat de auto zelfstandig van A naar B kan rijden. Wij noemen dit ook wel, het autonoom rijden. Dit is zeker nog niet het geval. Bij goed gebruik kan het, vooral bij lange ritten op de snelweg, ontspannend werken. Maar u moet altijd met uw handen aan het stuur blijven zodat u altijd zelf de controle houdt. Autopilot is vooral fijn om te gebruiken in een file.

De auto regelt zelf de afstand en de snelheid. U kunt lekker ontspannen.

Kies voor Advanced Driving

Advanced Driving wil met persoonlijke trainingen rijdend Nederland op weg helpen naar een veilig en duurzaam autogebruik. Want geavanceerde auto’s verdienen getrainde bestuurders.

NEEM CONTACT OP